کد مطلب:210993 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

ترجمه بیان امام صادق
فرمود كه تو می گوئی راه آمد و شد و ارتباط علوی به سفلی آسمان به زمین بریده شده یا اگر ارتباط بنا به تصور تو می بود در تدبیر عالم خلافی رخ نمی داد؟

تو نمی دانی كه عالم به هم مربوط و پیوسته است علوی به سفلی و بالا به پائین مرتبط و بستگی



[ صفحه 81]



دارد و اگر آفتاب و ماه در آسمان نبود زمین روشنی نداشت اگر خورشید حبس می شد و طلوع نمی كرد مردم روی زمین در حیرت و سرگردانی و ظلمت زندگی می میردند اگر ماه در شب نبود و فوائدی كه دارد پدیدار نمی كرد چه فسادها كه رخ می داد و چه اختلال و آشوبی در طبیعت پیدا می شد اگر ماه و خورشید نبود اگر آسمان و افلاك نبود نبات و حیوان و حتی جماد هم بقاء و دوامی نداشت به وجود نمی آمد رشد و ترقی نمی كرد و مرگ همه را فرامی گرفت.

فرمود اگر كواكب سبعه و سیارات و ثوابت در منظومه های شمسی حركت نمی كردند عالمی وجود نداشت در اثر حركت این كواكب آسمانی است كه نفع ها و استفاده های بسیار به اهل زمین می رسد اگر این منظومه ها نبود در بر و بحر عالم تاریكی عمیقی مردم زا فرومی گرفت از همین درخشندگی كواكب است كه دریانشینان در كشتی حركت می كنند اگر نور آنها نبود چه می كردند؟! اگر طلوع و غروب ستارگان نبود چه كسی در دریاها و اقیانوسهای عمیق پهناور می توانست مسافرین را راهنمائی كند و شرق و غرب را به آنها نشان دهد اگر رعد و برق - صاعقه - ابرهای مختلف از سحاب - مزن - میغ و اسامی دیگر كه در حالات مختلف به خود می گیرید نبود چگونه اهل زمین هدایت می شدند - اینها ارتباط آسمان و زمین است - كه اگر نبود و نباشد خلل در جهان آشكار می گردد - این ارتباط است كه موجب بقاء و حیات و زندگی است - و این بهترین دلیل نظام عالم است فرمود نظام عالم ارتباط مستقیم و محكمی بین آسمانها و زمین دارد و قدرت مدبر حكیم را نشان می دهد.

تو گمان كرده ای راه آسمان و زمین مسدود است مگر نشنیدی كه موسی تكلم كرد - مگر نشنیدی كه عیسی به آسمان عروج نمود و ملائكه از آسمان به زمین نازل می شدند. تو حتی از ارتباط ابر و باد و باران و برق و غیره كه واسطه ارتباط آسمان و زمین است بی خبری از كجا از لطایف رقیقه و الطاف خفیه و ارتباط روحانی عالم از آسمان به زمین خبرخواهی یافت این اطلاع از ارتباط علوی و سفلی به وسیله علم كشف می شود و علم به تقوی حاصل می گردد تو باید موحد و معتقد گردی تا علم و دانش به دست آوری و بدانی به چه عواملی بین آسمان و زمین ارتباط حاصل است و این ارتباط هرگز محو شدنی نیست. [1] .



[ صفحه 82]




[1] احتجاجات طبرسي - از اصحاب حضرت صادق (ع).